Kolesarji in vozniki motornih vozil

2. Del: Mrtvi koti

Mrtvi kot je voznikovemu pogledu skrito področje okoli vozila, ki nastane zaradi konstrukcijskih lastnosti vozila (nosilci strehe – stebrički A, B, C, lahko tudi D, naslonjala za glavo …) ali drugih vzrokov. S tem problemom se srečujejo prav vsi udeleženci cestnega prometa. Mrtvi koti pri motornih vozilih se pojavljajo pri:

  • opazovanju prometa za vozilom in ob njem s pomočjo vzvratnih ogledal;
  • neposrednem opazovanju.


  • Slika 1: Kolesar se lahko nahaja v mrtvem kotu vzvratnih ogledal: voznikov pogled v desno zunanje vzvratno ogledalo ne zajame kolesarja ob njegovem osebnem avtomobilu. Tudi najsodobnejša vzvratna ogledala, ki so posebej (asferično) oblikovana, imajo mrtvi kot.Ta mrtvi kot premostimo s pravilno nastavljenimi vsemi vzvratnimi ogledali (nastavimo jih pred vožnjo) ter predvsem s pogledom “R”, kar pomeni s pogledom čez rame.
    Slika 2: Prikaz kolesarja na levi in desni strani vozila, ki se nahaja v mrtvem kotu vzvratnih ogledal (notranjega in zunanjih).


    Slika 3: Kolesar se lahko nahaja v mrtvem kotu zaradi nosilcev strehe: voznikov pogled čez ramo, zaradi širokega stebrička C ne zajame kolesarja ob njegovem osebnem avtomobilu. Ta mrtvi kot premostimo z dodatnimi premiki glave in telesa.
    Slika 4: Prikaz mrtvih kotov na osebnem avtomobilu zaradi nosilcev strehe (stebrički A, B, C in pri nekaterih vozilih tudi stebriček D).


    Mrtvi koti so vzrok premnogih prometnih nesreč

    Pri zavijanju motornih vozil na desno so najbolj izpostavljeni prav kolesarji in pešci. Kljub prizadevanju voznikov velikih vozil, da natančno opazujejo prometno situacijo v vzvratnih ogledalih in tudi drugače, imajo ta velika vozila tolikšne mrtve kote, da kolesarji in pešci preprosto “izginejo” iz njihovega vidnega polja oz. jih sploh ne zaznajo v določenih področjih ob vozilu.

    Če smo voznik takšnega motornega vozila, moramo, preden želimo zaviti, še posebej dobro opazovati ter se dobro prepričati – ne samo v vzvratnih  ogledalih, ampak tudi s pomikom svojega telesa in glave, da ni nikogar, ki bi ga z zavijanjem lahko ogrožali.

    Slika 1: Voznik tovornega vozila, ki želi zaviti na desno, je spregledal kolesarja, ki vozi po vozišču in mu zaprl pot. Voznik je pozoren predvsem na vozila s katerimi ima TMT (Točko Možnega Trčenja), na desni strani kolesarja zaradi mrtvega kota pa niti ne vidi. Kolesar je v veliki nevarnosti. V takšnih primerih mora kolesar, kljub prednosti, zmanjšati hitrost vožnje in po potrebi tudi ustaviti za avtomobilom ter počakati, da voznik, ki zavija na desno, odpelje.
    Slika 2: Voznik tovornega vozila želi zaviti na desno. Kolesar vozi po pasu za kolesarje na pločniku in bo zapeljal na prehod za kolesarje.Tudi v tem primeru mora biti voznik tovornega vozila zelo pozoren. Če v vzvratnem ogledalu ne vidi kolesarja, ne pomeni, da kolesarja na tej površini za kolesarje, ni. S pomikom telesa in glave preveri dogajanje na pasu za kolesarje, da ne spregleda kolesarja, ki se nahaja v mrtvem kotu ogledal, in kateri ima prednost pred njim.


    Voznik večjega vozila, ki želi zaviti na desno, je spregledal kolesarja, ki vozi po kolesarskem pasu na vozišču in mu zaprl pot. Na sliki je podobna prometna situacija kot na sliki 1 (zgoraj), le da je sedaj kolesar na kolesarskem pasu.

    Vsekakor morajo tudi kolesarji biti zelo pozorni, ko se približujejo prehodom za kolesarje in se zavedati te nevarnosti oz. napak voznikov motornih vozil.