Motoristi in njihova vidnost 1. del

Zakaj voznika motornega kolesa tako zlahka spregledamo?

V številnih prometnih nesrečah, v katerih so udeleženi vozniki motornih koles, je vzrok neopaženje oz. spregledanje motornega kolesa. Razlogov, zakaj motorno kolo zlahka spregledamo, je veliko:

• na njih smo premalo pozorni, saj so v prometu prisotni le nekaj mesecev;
• imajo zelo ozko čelno silhueto;
• barvni kontrast med motornim kolesom in okoljem je velikokrat premajhen (nevpadljiva barva motornega kolesa, oblačil in čelade);
• motorno kolo lahko zakrijejo razni, tudi majhni elementi, postavljeni ob vozišču (prometni znak, drevo, steber, drugo vozilo, ograja) ter stebrički A, B ali C, naslonjala za glavo, potniki, ki jih vozimo …;
• vozniki motornih koles (žal) večkrat vozijo (pre)hitro.


Čelna silhueta motorista je na določeni razdalji izrazito ozka.

SLIKA 1: Čelna silhueta motornega kolesa skupaj z voznikom je na določeni razdalji tako ozka, da jo lahko prekrijemo s svinčnikom.
SLIKA 2: Voznik motornega kolesa skrit za steber javne razsvetljave. Tudi steber javne razsvetljave (velja tudi za drevesa, prometne znake in drugi elemente, ki so nameščeni ob cesti) je lahko vzrok, da ne vidimo motornega kolesa. Pri vožnji imejmo vedno v mislih, da so na cesti tudi udeleženci enoslednih vozil, ki so zelo ranljivi, zato s temeljitim neposrednim opazovanjem (s premiki glave in (ali) telesa), poskrbimo, da jih ne bi spregledali.

POZOR! Pod določenim kotom opazovanja se nam lahko že na razdalji nekaj deset metrov v mrtvem kotu skrije tudi cel osebni avtomobil.  


Voznik motornega kolesa skrit za stebriček “A”.

Enosledna vozila se zaradi majhnosti zlahka skrijejo pred našimi pogledi. Pa ne le v mrtve kote vzvratnih ogledal. Stebrički, ki razmejujejo steklene površine ali pa priljubljen okrasek, ki visi z notranjega vzvratnega ogledala, nam lahko že na nekaj deset metrih skrijejo motorno kolo, ki se nato v naslednjem trenutku znajde tam, kjer nismo nikogar pričakovali.

SLIKA: Ko po neprednostni cesti pripeljemo do križišča se moramo res dobro prepričati, če lahko varno zapeljemo na prednostno cesto. Biti moramo zelo pozorni, saj se lahko, hkrati z nami, po prednostni cesti bliža križišču tudi motorno kolo, ki ga zakriva stebriček “A” našega avtomobila.
Zgodi se, da skoraj ves čas približevanja obeh, ostaja (geometrijski) kot pogleda enak, kar pomeni, da bomo, v prepričanju, da se nam ne približuje kakšno vozilo, zapeljali na križišče in s tem skoraj zagotovo povzročili, tudi hudo prometno nesrečo.
Če se zavedamo mrtvih kotov, ki nastanejo zaradi konstrukcijskih lastnosti vozila – to so predvsem nosilci strehe našega avtomobila (stebrički “A”, “B”, “C” in pri nekaterih avtomobilihtudi stebriček “D”), to tudi predvidimo in s temeljitim neposrednim opazovanjem, s premiki glave in (ali) telesa, poskrbimo, da ta mrtvi kot premostimo, s ciljem, da ne bi koga spregledali. 


Barvni kontrast med motornim kolesom in okoljem je velikokrat premajhen zaradi nevpadljive barve motornega kolesa, oblačil in čelade.

Kot je prikazano na sliki, se barvni kontrast med motornim kolesom in okoljem/njegovim ozadjem izjemno majhen. Ta voznik osebnega avtomobila mora biti izjemno pozoren, da ne bi spregledal motornega kolesa na prednostni cesti. 
Dobro bi bilo, da bi tudi voznik motornega kolesa ravnal defenzivno oz.  samozaščitno. Namreč, ko se približuje križišču, na katerem je drugi avtomobil bi moral pogledati, če voznika v avtomobilu zakriva “A” stebriček. Če voznik motornega kolesa ne vidi obraza voznika v avtomobilu pomeni, da tudi ta voznik ne vidi voznika motornega kolesa …

Prav tako je na zgornji sliki prikazana situacija, ko se motorno kolo dobesedno zlije z okoljem/ozadjem. Zaradi slabega barvnega kontrasta je za druge voznike motorno kolo zelo slabo vidno. Tega se morajo vozniki motornih koles zavedati, drugi vozniki pa morajo to situacijo predvidevati in biti izjemno pozorni. 

Žal se dogaja, da veliko voznikov premalo časa nameni opazovanju prometa/vozišča. 

V drugem delu: o problematiki vožnje z dolgimi žarometi, vidnosti motorista zaradi kontrastnih oblačil in na kratko o mrtvih kotih ter uporabi vzvratnih ogledal.


Ekipa eCPP.si vam želi varno vožnjo!