Različna stanja vozišč pozimi

V zimskem času moramo biti vozniki pripravljeni na različna stanja na vozišču ter otežene vremenske pogoje. Zavedajmo se tveganj, ki jih prinesejo takšne razmere; včasih že kratka nepozornost lahko pripelje do prometne nesreče. Dodatna previdnost in večja pozornost sta zato nujni. 

Nevarnosti s katerimi se vozniki srečujemo pozimi: nizke temperature, poslabšana vidljivost, nizko sonce, mokro vozišče, sneg na vozišču, snežna brozga na vozišču, poledenelo vozišče …

Slika 1: Slepljenje voznikov je v zimskem času pogosto, saj je sonce dlje časa relativno zelo nizko. Ta težava je še bolj izrazita, če je vozišče mokro oz. zasneženo, saj se sončni žarki odbijajo od te površine. Bodimo zelo zbrani, saj obstaja velika možnost, da zlahka spregledamo kakšnega udeleženca cestnega prometa ali morebitno oviro.

Sliki 2 in 3: Poledica na AC in poledica na viaduktu. Ob poledici pride do zdrsa vozila bistveno prej kot pri vožnji po snegu. Poledica se najpogosteje pojavlja, ko se temperature zraka in vozišča gibljejo okoli 0 °C. Najprej se pojavi na t.i. premostitvenih objektih (nadvozi, mostovi, viadukti …). Vozniki bi se morali te nevarnosti zavedati, jo predvideti in svoje ravnanje ter slog vožnje temu prilagoditi. Na poledenelem vozišču lahko povzroči drsenje vozila že prečni nagib vozišča. 

Če nas kljub vsej previdnosti začne zanašati, pritisnemo stopalko sklopke, popustimo plin in ne zaviramo. Vozilo se bo umirilo, seveda, če hitrosti niso prevelike …


Slika 4: poledica na izpostavljenih senčnih legah.

Vožnja po poledenelem vozišču je izrazito nevarna:

  • na vzponu, saj ne bomo mogli speljati, tudi, če je naklon majhen. Lahko se zgodi tudi, da vozilo prične drseti nazaj; 
  • na klancu navzdol, saj bomo le s težavo ustavili, če se pojavi potreba.

Slika 5: Vozišče je zasneženo, označbe na vozišču niso vidne, kar lahko pomeni večjo težavo med vožnjo. V tem primeru vozimo zelo previdno, ravnajmo se po pravilih cestnega prometa in po vertikalni prometni signalizaciji (prometnih znakih). Upoštevajmo tudi dejstvo, da na svojih stalnih poteh večina voznikov pozna prometno signalizacijo in prometno ureditev na pamet. Prilagodimo se tudi njim. 

Slika 6: Snežne kolesnice na vozišču. Med vožnjo po zasneženem vozišču, predvsem na AC je treba, zraven prilagojenega sloga vožnje, upoštevati tudi snežne kolesnice. Namreč, pri menjavi prometnih pasov zaradi prehitevanja moramo biti izjemno pozorni, da volan obračamo z veliko mero občutka, sama menjava prometnega pasu mora biti izvedena v velikem loku.

Če je na vozišču sneg ali snežna brozga:

  • čim manj prestavljamo in vozimo z nižjimi motornimi vrtljaji;
  • izogibamo se sunkovitim premikom in naglim spremembam hitrosti. Torej, nežno z volanom, s plinom, z zavorami in s sklopko;
  • hitrost (zmanjšamo!) in varnostno razdaljo (povečamo!) prilagodimo bistveno slabšemu oprijemanju med pnevmatikami in podlago/voziščem.